CZTERY FILARY

Wartości

W obecnie funkcjonującym świecie, pełnym gwałtownych zmian i zawirowań, chcemy aby dziecko miało poczucie bezpieczeństwa oparte na fundamencie, który nie podlega trendom i modom, jest ponadczasowy i niesie przesłanie szacunku i miłości do drugiego człowieka oraz zwierząt. Są to wartości wciąż aktualne dla osób w każdym wieku.

Edukacja w placówkach prowadzonych przez naszą Fundację oparta będzie na wartościach chrześcijańskich, co prowadzi do następujących wniosków:

Każde dziecko jest niepowtarzalnym cudem, zatem:
– zasługuje na szacunek ze strony dorosłych i kolegów,
– otrzymuje i uczy się okazywać szacunek,
– nie musi być porównywane dla poznania własnej wartości,
– jest akceptowane i uczy się akceptować innych,
– poznaje swoje mocne strony i je rozwija,
– uczy się wyrażać emocje, komunikować i rozwiązywać konflikty.

Podstawą do nieskrępowanego rozwoju jest bezpieczna atmosfera pełna ciepła i akceptacji.
Zarówno prawo, jak i kultura europejska, oparte są o uniwersalne wartości chrześcijańskie – stanowią one również podstawę wielu programów nauczania.
Pragniemy kształtować dzieci, które znają swoje mocne strony, nie boją się mieć własnego zdania i iść odważnie w świat, jednocześnie doceniając wartość i potrzeby drugiego człowieka.

Kultura

„Edukacja nigdy więcej nie powinna być w głównej mierze przekazywaniem wiedzy, ale musi przyjąć nową formę, szukając uwolnienia dla ludzkich możliwości.” Dr Maria Montessori.

Chcemy uwalniać możliwości twórcze naszych uczniów, stwarzając im do tego warunki.
Wierzymy, że swobodne obcowanie ze sztuką ma nie tylko działanie terapeutyczne, lecz również kształtuje gusta ludzi i ich środowisko. Nie każdy musi być wielkim artystą, jednak aktywne uczestnictwo w sztuce daje wiele satysfakcji i może być motorem napędowym osobistego rozwoju.
Warto obalić mit muzykowania i malarstwa jako obszarów zarezerwowanych dla ludzi utalentowanych. Już samo słowo „talent” często kojarzy się z czymś ponadprzeciętnym, rzadko spotykanym, z rozwiniętą umiejętnością. Jak zachęcić osoby do rozwoju w dziedzinach sztuki, w których uznali, że nie są utalentowani? Jak rozwijać umiejętności malarskie, kiedy obrazy jedynie się ogląda, a nie tworzy? Jak rozwijać słuch muzyczny jeśli jest się jedynie odbiorcą melodii?

Planujemy umożliwić dzieciom uczestnictwo w kulturze poprzez aktywne muzykowanie, twórcze zajęcia plastyczne oraz inne aktywności. Mamy nadzieję pomóc każdej osobie odnaleźć i rozwijać własny potencjał artystyczny. W placówkach prowadzonych przez Fundację będziemy zatem dążyć do organizowania m.in. nietuzinkowych zajęć muzycznych i plastycznych.

Środowisko

Filar środowisko rozważamy w dwóch obszarach: natury oraz społeczności w której dzieci się rozwijają.

Natura

Współczesne tendencje globalnego świata przynoszą dzieciom wiele korzyści, ale też niosą liczne zagrożenia. Choć z badań wynika, że kontakt z przyrodą poprawia koncentrację i koordynację ruchową, regeneruje umysł i ciało, wspomaga leczenie ADHD, na całym świecie wzrasta liczba osób, których kontakt z naturą jest ograniczany do minimum.
Negatywne skutki małego kontaktu z przyrodą stały się przedmiotem naukowej dyskusji na temat zrównoważonego rozwoju dzieci. „Zespół deficytu natury” (nature-deficit disorder) zdefiniowany przez Richarda Louva wywołał liczne dyskusje lekarzy, nauczycieli i rodziców na całym świecie.

Wśród skutków permanentnej współcześnie alienacji dziecka z naturalnego otoczenia wymienia się między innymi: trudności dzieci z koncentracją, problemy emocjonalne, a nawet pewnego typu opóźnienia w rozwoju emocjonalnym, przy braku opóźnień w rozwoju poznawczym, skrajnie podwyższona zapadalność na choroby bakteryjno-wirusowe, a także quasi-deprywacje sensoryczne, objawiające się w trudnościach z wielozmysłowym poznawaniem świata oraz tendencją do korzystania wyłącznie z modalności wzrokowej lub wzrokowo-słuchowej.

W konsekwencji naukowcy na całym świecie twierdzą, że współczesne dzieci powinny niejako „powrócić do przyrody”.

Edukacja przyrodnicza w placówkach prowadzonych przez Fundację będzie oparta o kontakt i doświadczanie natury.

Społeczność

Pragniemy wzmacniać w dzieciach poczucie przynależności do społeczności lokalnej i świadomość walorów swojego otoczenia. W tym temacie jest wiele rzeczy do odkrycia, zarówno dla małych jak i dużych. Warto zainteresować młodych ludzi pojęciem Dziedzictwo przemysłowe  który zawiera w sobie lokalną historię regionu, dorobek przemysłowy poprzednich pokoleń, ślady kultury przemysłowej o wartościach historycznych, społecznych, architektonicznych. Są to tematy ambitne ale nie muszą być zbyt trudne dla dzieci, kiedy się je odpowiednio pokaże, z reguły takie informacje inspirują je do własnych marzeń i pomysłów.
Warto zapoznawać dzieci z działalnością miejscowych firm i instytucji. Takie wydarzenia niosą ze sobą wiele inspiracji dla obu stron.

Nowoczesne technologie

Wiemy, że nowoczesne technologie niosą ze sobą wiele zagrożeń, jednak z drugiej strony dają one ogromne możliwości, z których wszyscy korzystamy. Wierzymy, że warto i można czerpać z nich to co najlepsze, w sposób dostosowany do potrzeb rozwojowych i wieku dzieci. Dla najmłodszych wstępem do tematu technologii może być nauka kodowania poprzez zabawę. Z kolei dla starszych dzieci wstępem do nowoczesnych technologii mogą być zajęcia z majsterkowania, które uczą zależności i logicznego myślenia. Kolejnymi etapami wprowadzania dzieci do korzystania z dóbr nowoczesnej technologii (nie jedynie ich biernego oglądania) będą projekty i akcje tematyczne.